Adventure tour 2013

Fra vores Tour 2013

Så er vi hjemme igen efter fire skønne uger i det pragtfulde Sydafrika.

Vi har kørt knapt 7000km uden de store problemer med start fra Durban til Lesotho og videre til Cape Town, op mod Kimberley og til Lesotho endnu engang, herfra til Johannesburg og videre til Kryger parken, ned gennem Swaziland og ud til kysten ved St. lucia og sluttede i Durban.

Vi ankom i Durban man. d. 14 jan sidst på eftermiddagen, meget trætte efter den lange flyvetur. Vi overnattede på Garden court hotel. Tirsdag morgen blev vi kørt ud til speditøren og var ikke længe om at gøre vores motorcykler køreklare. Vi kørte mod Himeville hvor vi skulle bo på Himeville lodge. Onsdag morgen blev vi hentet i to firhjulstrækkere og kørt til Sani Pass i Lesotho. Vi lavede lidt om på vores ruter, da der var meget vejarbejde på den rute vi først havde valgt. Fra Himeville kørte vi mod Elliot, en meget smuk tur. Vi fandt en god lodge lidt nord for Elliot (Mountain Shadow) Dagen efter gik turen videre til Grahams Town, her overnattede vi på Grahams Town hotel. Fra Grahams Town gik turen videre til Tsitsikamma. En flot køretur hvor man meget af tiden køre langs vandet. I Tsitsikamma overnattede vi på Tsitsikamma cottage.

Vi fortsatte mod Cape Town og kørte på den berømte Garden Route, som egentlig ikke er smukkere end så mange andre steder i Sydafrika. Vi fandt en lodge på vestsiden ud for Robben Island, Birkenhead, hvor vi blev i to dage. Vi var bla. en tur ude på Robben Island, hvor Nilson Mandela sad fængslet. Vi fik en rundtur i bus på øen. En tidligere fange fortalte om sit fængselsophold på øen .Tilbage i Cape Town hvor vi ser på det spændende havneområde og dets mange restaurenter. PÅ anden dagen i Cape Town kørte vi en tur til Taffelbjerget og cape Point, desværre så vi ingen hvaler, men i november kan man se kæmpe flokke på op til hundrede hvaler. Efter to dage i Cape gik turen videre, denne gang til Paarl, hvor vi besøgte en vinfarm, Wildepaardejacth. Farmen er på 14 hektar med vinstokke, oliven, citrus og guava frugter. Stedet har siden 2009 har været ejet af et dansk par, stedet har før været ejet af præsident De Klerk, så det var en lidt fornem fornemmelse at bo der. Farmen bliver til daglig passet af et dansk par, da ejerene ikke selv bor på stedet. Samtidig med at vi boede på vinfarmen var der også et andet dansk par med deres to børn som boeder der og da vi fandt ud af at det var den tidligere håndbold landsholdsspiller Camilla (jeg kender ikke efternavnet) var der lige pludselig flere af mændene der blev meget interesseret i håndbold. hmmm. Fra vinfarmen gik turen videre mod Beafort Vest hvor vi boede på Matoppo Lodge, Temperaturen i Sydafrika er nu også nået op på omkring 44 grader, lidt for varmt til os danskere som kommer fra - grader. Turen går nu videre til Hopetown, hvor vi bor på Hopetown lodge. Det var en hård tur for mange pga. af varmen og den stærke sol. Turen fortsætter til Kimberley, som er en gammel diamantby. Midt i byen ligger diamantminen, også kaldet The Big Hole. Udgravning af diamantminen startede i 1871 og der er fundet omkring 2722 kg diamanter, så mon ikke mange kvinder har en diamant derfra. Minen er omkring 214m dyb og har en omkreds på 1,6km. I Kimberley bor vi på Hotel Halfway. Vi fortsætter til Lesotho og køre denne gang ind på vestsiden, hvor landskabet er helt anderledes fra vores tur til Sani Pass. Det var en flot tur gennem landet, hvor vi boede på Maseru Sun Hotel. Tilbage i Sydafrika går turen videre til Clarens hvor vi bliver et par dage og køre rundt i området og bla. tager en tur til Golden gate Highlands Park.Vi bor på Maluti Mountain Lodge. Da en af rejsedeltagerne har problemer med at starte motorcyklen, vælger vi at dele os i to grupper. Vi fortsætter til Pretoria hvor der ligger en Ducatiforhandler, desværre kunne de ikke hjælpe os. Vi vælger at overnatte på Jensens Safaris. Holger Jensen flyttede i 1980 til Sydafrika og startede Jensens Safaris Guesthouse. Jeg kan til Holgers ros fortælle at vi fik det skønneste mad, lavet af Holger Jensen himself. Fra Pretoria går det videre mod Graskop, hvor vi bor et par dage på Graskop hotel, Herfra køre vi rundt i området og ser på den smukke natur. Desværre var det meget tåget omkring Goods Window, så den oplevelse måtte vi være foruden, det siges ellers at man i meget klart vejr kan se helt til Mosambique. Vi besøgte Bourkes Potholes (se billeder) kan ikke beskrives men skal ses. Vi oplevede også et voldsomt regnvejr da vi var i Pilgrims rest, vejene blev næsten omdannet til floder, lidt spændende at køre i og vådt da regntøjet jo lå hjemme på hotellet. Herfra gik turen videre mod Hazywiew, hvor vi boede på Numbi hotel et par dage. Her blev vi hentet i to åbne biler og kørt til Kryger parken. Vi så løver på turen, men ellers havde mange af dyrene vidst gemt sig den dag. Turen går nu videre til Swaziland, som også er et meget smukt land at besøge. Swaziland er et kongedømme og et meget fattigt land,kongen har vidst nok 14 koner og 40 børn. (Hans far havde 125 koner) Mawati III har været konge siden 24 april 1986. En af dagene kørte vi rundt for at finde en opvisning, hvor de skulle danse Red Dance, vi kørte forkert og kom vidst lidt for tæt på en af kongens ejendomme, vi blev ihvertfald truet med maskingeværer. Hvert år i august kan kongen vælge sig en ny kone, der kommer omkring 60.000 (har jeg læst) kvinder, hmmmmm. og så kan han bare vælge frit. Det er der sikkert mange mænd der kunne tænke sig. Vi bor på Mvubu falls hotel, hvor vi er i to dage. St. Lucia bliver næste stop på turen rundt i Sydafrika. St. Lucia ligger helt ud til det indiske ocean og her er så mange flodheste at de går rundt i gaderne om aftenen. Vi var ude at sejle, hvor vi så rigtig mange flodheste. Vi bor på Malin lodge, som før var ejet af en dansker, men nu ejes at et par fra Johannesburg. Så står der snart hjemrejse på programmet, så de sidste dage bor vi i Durban, som er en utrolig spændende by. Vi bor helt ude ved vandet på samme hotel som da vi ankom. Vores fire uger i Sydafrika er nu slut og vi har været meget heldige med vejret, det har kun regnet lidt en dag og eller har det kun regnet om natte. Vi har ikke haft de store problemer, en enkelt blev væk fra os den første dag vi skulle afsted, men vi fandt ham hurtigt igen (jeg nævner ingen navne) nogen tabte deres motorcykler (op til tre gange) et enkelt spejl blev knækket. Ingen havde hjemve, måske på nær en, som var taget afsted uden konen. TAK for denne gang.

Billedet her er taget da vi nåede til kryger parken og det er ham i baggrunden der er Poul Kryger. Vi boede på Numbi Hotel i Haziveyw, hvor vi blev hentet i biler og fik en guidet tur i Kryger Parken.

På billedet ses Helge, Brian, Birgit, Jørgen, Niels, Tea, Karin, Martin og i forgrunden Finn på sin Multi Strada.

Her er vi klar til at forlade Himeville Lodge, som var vores første lodge på turen. Dagen før havde vi været i Lesotho på østsiden, her besøgte vi Sydafrikas højst beliggende bar i Sani Pass. Vejen til Sani Pass er ufremkommelig på Mc, så vi blev kørt dertil i firhjulstrækker.

Her er vi nået til Cape Town. De to første uger gik vores tur sydpå fra Durban, til Cape Town og op mod Lesotho på vestsiden. Turen fra Cape Town var hård da vi kørte i 44-45 grader.

På billedet er Birgit, Brian, FI, Martin, Karin, Jørgen, Niels og Tea.

Efter vores oplevelse med Afrikas næststørste dræber, fortsatte vi mod Durban, da det var tid til at sende Michael hjem. De første to uger gik alt for hurtigt. Vi overnattede i Durban og fortsatte så vores tur. Vi kørte langs Finn, Anja, Karin og Martin besøgte Jensens Safaris i Pretoria