Adventure tour 2015

Sydafrika 2015 på egen MCSå er vi afsted igen, denne gang er vi 15 personer, 13 motorcykler, fire "piger" resten mænd. To af pigerne køre selv. Tirsdag morgen startede vi fra speditøren, men blev lidt forsinket, da låsen på en sidetaske gik i stykker. Det var meget varmt, så fem af mændene valgte at køre i forvejen ud til St. Lucia, men man skal ikke slippe de mænd af syne for så køre de for stærkt og ligger og roder rundt på vejen og køre en tur i grøften for ikke at koliderer med bilerne foran.Det er blevet onsdag og vi har et par motorcykler der lige skal efterses.Thorvald, Karen, Birgitte, Tommy, Sonja og Vagn har valgt at tage på sejltur for at se på flodheste, vi andre skal besøge en dyrepark senere på dagen. Det er meget varmt her i St. Lucia. Finn har taget motorcyklen og er kørt ned til byen for at hente en bremsepedal til Otto hmm han er kørt afsted uden hjelm og kom slukøret gående tilbage da han mødte en flink betjent der fortalte ham at han ville få en bøde hvis han kørte videre (så kan han lære det) Efter vores flodhestetur og safaritur er det blevet tid til at finde et sted at spise og her i St. Lucia har de nogle super gode fiske restauranter.

Torsdag 15 jan. Vi er ved at gøre klar til at komme videre og i dag går turen til Swaziland. Efter en meget flot køretur gennem Swaziland er vi landet på vores lodge Mlwane som ligger nær Manzini, vi kørte ca. 3,5 km ud af en jordvej inden vi nåede vores lodge som ligger i et dyre reservat og vi har set mange dyr, men heldigvis ingen der var farlige. Der går dyr frit rund omkring der hvor vi bor og vi har da også set en enkelt krokodille da vi sad og spiste morgenmad, eller også var det en træstamme. Stedet er bare superfedt, vi bor i stråhytter men når man træder ind i hytten bliver man meget overrasket, der er både toilet og bad og strøm mangler der heller ikke, det er bare luksus hytter. Stedet har også en figtig god restaurant hvor der blev serveret buffet torsdag aften. Super god mad. Fredag d. 16. Nogle af mændene er kørt ud for at se på en jernmine og lige nu vælter regnen ned og det tordner og lyner, så de er nok meget våde. Regndråberne er meeeeget store. Resten har valgt at blive hjemme på lodgen hvor et par stykker har lejet cykler, det var vidst nok en meget hård tur da der skulle trædes godt i pedalerne for at komme op ad de meget stejle bakker.

Lørdag er vi igen på vej ud af Swaziland og har valgt en jordvej på godt 20 km. for at komme ud af landet, en meget flot strækning. Sidst på eftermiddagen når vi frem til Hazyweuv, hvor vi skal bo på Numbi hotel. Vi får en lækker buffet om aftenen. Søndag køre vi en meget lang tur , hvor vi bla. Køre til goods windov, desværre er det meget tåget så vi vælger at fortsætte videre til Bourkes potholes og Pilgrims Rest hvor vi spiser frokost, herefter køre vi på nogle pragtfulde veje med rigtig mange sving. I misty mountain drikker vi kaffe ( som var meget tynd) turen går herefter hjemad til endnu en lækker buffet. Mandag morgen er de morgenfriske taget en tur i Kryger Parken. Finn og jeg vælger at køre en lang tur i området for at finde nye spændende ting vi måske kan vende tilbage til næste år. Hans Jørgen , Otto og Jan vælger at køre ud i bjergene, de skal lige prøve at køre stærkt endnu engang, der er nogle super swing.

Tirsdag skal vi videre og denne gang går turen til Ermelo, hvor vi skal bo på Izimbale lodge. Onsdag køre vi ca. 350- 400 km. inden vi når til Clarens, som ligger på grænsen til Lesotho, en lidt kedelig strækning. Ved15.30 tiden når vi frem og Tommy og Birgitte er ankommet. De to havde valgt at blive en ekstra uge i St. Lucia, men nu er vi atter samlet. Tommy har velkomst øl klar til alle. Vi bor på Maluti Mountain lodge, her kommer rigtig mange motorcykelister fra Syd Afrika og rigtig mange der skal ind i Lesotho for at stå på ski, men det må vidst være senere på året for i dag torsdag lover de 33 grader. I dag skal vi køre en tur gennem Golden Gate national park, her er vilde dyr, men ingen farlige. Jan som også var med sidste år vil gerne guide os gennem parken. efter en herlig køretur i parken er vi atter tilbage og spiser frokost i Clarens, herefter går nogle i byen for at handle lidt, mens andre vælger at tage tilbage til vores lodge hvor vi lige skal hvile ud inden vi skal have oksehaler. Menuen var ellers taget af spisekortet men vi fik dem overtalt til at serverer haler for os og de smager mums.

Ja forventningens glæde er stor øv, øv vi blev snydt for oksehaler.

Dagen efter går det så videre til Lesotho, Hans Jørgen ved lige hvor der ligger en rigtig god lodge, så ud af landevejen går det i fuld fart indtil vi når de sidste 8 km. for her starter der en rigtig L...vej med huller , huller , huller, men for enden af denne kratervej ligger vores lodge, som bare er rigtig hyggelig. Ps: de lukker for strømmen kl. 22 og åbner først næste dag sidst på eftermiddagen, men vi slap for at se på pc' er og telefoner.

Dagen efter fortsætter vi ned gennem Lesotho, men vi snød lidt for alle pigerne ( 4) blev kørt ud i bil, da vi nægtede at sætte os op på motorcyklerne og køre på jordvejen igen ud fra lodgen, godt at vi har nogle seje mænd med som er gamle crosskører. Vi køre ud af Lesotho og fortsætter til Middelburg hvor vi overnatter. Lørdag er det Graaff Rienet og her bor vi på Karoopark hotel. Det er blevet Søndag d. 25 jan. Og vi er kommet ud til havet til en dejlig by der hedder Knysna, her skal i Knysna har vi an fridag hvor folk selv køre rundt og se på alle herlighederne, det er regnvejr denne dag, men solen titter da også lidt frem. I løbet af dagen har et par stykker besøgt en elefantpark, nogle har været en tur i byen og købe tøj (og det var altså mændene) andre gået eller kørt en tur. Om aftenen tager syv pers. ud at sejle i en katamaran om bord får vi serveret en lækker buffet, vi sejler kun i stille vand. Det er blevet onsdag og turen går videre til Syd Afrikas sydligste punkt, det stormer en halv pilikan hele vejel ud til Agulhas hvor vi deler os i to grupper, der er åbenbart mange turister lige nu, så lodgerne er fyldt op. Nu venter vi bare på morgenmad og så går turen til Cape Town, hvor vi skal være i tre dage.

Efter en dejlig køretur langs havet og en lille omvej på motorvej er vi landet i Cape Town. Vi tog straks til Cape of the good hope, hvor vi tog billeder og nød havets brus, vi spiste frokost med en herlig udsigt, hvorefter vi kørte til hotellet. Fredag tog nogle til Robben Island, andre nød en bytur ved havnefronten. Lørdag tager vi igen ind til havnefronten, Otto har bestilt nye briller, så han er spændt på om de nu også er blevet færdige som de har lovet men går skuffet derfra, brillerne er ikke færdige. Nogle af os tager på en bustur fundt i byen og op til Taffelbjerget, sikken en udsigt ud over byen. Da busturen er omme spredes vi, nogle tager på endnu en bustur, andre sejler en tur og et par stykker besøger et akvarium med alverdens flotte fisk og en stor haj. Det er blevet søndag og alle motorcyklerne skal startes op efter tre dages hvile, kl. 9 kører vi videre til Outshorn på motorvej noget af vejen og gennem flotte dale og bjerg landskaber. Sidst på eftermiddagen ankommer vi til vores lodge. Vi starter kl. 9 næsten hver dag og denne mandag d. 2 feb. er vi igen klar til at komme videre, vi bliver kun en nat for vi har mange km. foran os. Vejret er fint indtil vi når omkring middag og sorte skyer trækker sig sammen over vores hoveder og pludselig bliver alle sluser åbnet, regnen vælter ned og graderne falder så da vi når frem til Gramhamstown er alle, næste alle, våde indtil skindet og meget kolde. Tøjet er så vådt så det ikke er alle der når at få tørret deres tøj. Tirsdag ser vejret bedre ud og vi er klar til at drage videre til Elliot hvor vi skal bo på Mountain shadow hotel, men men, Vagns motorcykel nægter at starte, desværre må vi efterlade Vagn og Sonja da motorcyklen ikke kan laves og den er nødt til at blive transporteret på en ladbil til Durban. Onsdag morgen forlader vi hotellet i Elliot og køre videre mod Sani Pass hvor vi skal være i to dage. Undervejs bliver vi stoppet af politiet, vi har kørt for stærkt påstår de, det koster 500 rand, hmmmm men går med til at hver motorcykel betaler 100 rand hver. Det kan vidst ikke være lovligt og da der bliver taget billeder får de vidst dårlig samvittighed for vi får pengene tilbage og skal køre videre. Dem der har taget billeder må slette dem eller aflevere deres kamera. Det var vidst et ups' er for det syd afrikanske politi. Det er torsdag og meget varmt så vi slapper af, men et par stykker har startet motorcykler og er kørt en tur. Fredag skal vi tilbage til Durban, fire uger går alt for hurtigt og indtil videre har vi kørt over 6000 km. Syd Afrika har nogle pragtfulde veje gennem bjergene hvor man har mulighed for at lægge motorcyklen lidt ned i svingene, men jeg tror at et par stykker skal have skiftet bremser når vi når hjem igen.

Fredag eftermiddag er vi så tilbage hvor det hele startede kun med en enkelt punktering og lidt startvanskligheder. Da vi startede fra Himeville kom en af kørerne lidt for tæt på en pæl og pludselig sad han med et bremsegreb i hånden, ikke lige det sjoveste når trafikken er meget livlig på motorvejen og flere steder går det da noget ned af bakke, men frem nåede vi da. Lørdag kl. 8 var sidste chance for en køretur for nu er motorcyklerne pakket sammen og klar til sejlturen hjem. Vi slapper af til søndag aften og flyver ca. kl. 18.

Mandag og vi er landet i lille kolde Danmark efter fire pragtfulde uger i Syd Afrika. Tak for denne gang til alle der var med på turen og gjorde det til en rigtig dejlig oplevelse.